Sponsorowane opinie i "lajki" na zamówienie. Jak rozróżnić fałszywe opinie od naturalnych?

Agencja Marketingu Treści 

Jak wyglądają sponsorowane opinie i skąd biorą się lajki na zamówienie? Jak rozróżnić fałszywe opinie od tych prawdziwych? Zobacz jak wygląda farma urządzeń służących do publikacji fałszywych komentarzy.

Sponsorowane opinie i

Fałszywe opinie w internecie, nieuczciwy marketing

Z pewnością nie raz zwróciłeś uwagę na ogromną ilość ‘lajków’ w Facebooku danych firmie czy też produktowi, mimo że nic nie wskazywało na to, że firma charakteryzuje się czymś wyjątkowym.

Podobnie kupując produkty w internetowych sklepach (a już zwłaszcza w sklepach internetowych gigantów handlowych), znajdujemy masę opinii konsumenckich którymi chcielibyśmy potwierdzić słuszność naszego wyboru. Bądźmy jednak uważni bo łatwo paść ofiarą opiniowej manipulacji.

Często zwraca na siebie uwagę znaczna przewaga opinii pozytywnych lub negatywnych. Wystarczy przyjrzeć się bliżej takim opiniom, żeby w tej samej grupie (pozytywnej lub negatywnej) zauważyć podobieństwo formy, podobne konstrukcje słowne, jakby nienaturalnie powrzucane błędy stylistyczne lub ortograficzne, nienaturalny slang młodzieżowy itd - można odnieść wrażenie, że przynajmniej część z nich została napisana przez tę samą osobę. Na pierwszy “rzut oka” całość wygląda naturalnie ale po krótkiej analizie zauważamy sztuczność. 

Zauważamy, że kiedy komentarz jest pozytywny, ma wymienione cechy pozytywne ale także negatywne. Zwróćmy jednak uwagę czy wymienione cechy negatywne rzeczywiście mają charakter wady czy też raczej z punktu widzenia konsumenta są “neutralne”?

Po tym jak znajdziemy taki nienaturalnie wyglądający wpis, okazuje się że większość wad w innych komentarzach ma podobnie nieistotne znaczenie.

Dla zmylenia czytelnika wady owszem - zostały opisane, ale w tylko takie które z punktu widzenia użyteczności produktu nie mają większego znaczenia - w konsekwencji w żaden sposób nie zmieniają one pozytywnego wrażenia niesionego przez dużo istotniejsze pozytywy.

Podobną ale odwrotną prawidłowość da się zauważyć wśród komentarzy negatywnych - nic nie znaczące, lakoniczne pozytywy i szczegółowy opis negatywów - tym razem o istotnym znaczeniu użytkowym. Jeśli dodatkowo w takim negatywnym komentarzu znajdziemy wzmiankę o pozytywach marki konkurencyjnej, możemy być pewni że nasze podejrzenia są uzasadnione.

Obserwując skalę manipulacji opinii, warto mieć świadomość że era szczerych poleceń w internecie już minęła a prawdziwe opinie toną w ogromie tych sponsorowanych. Ok, przyznam że na niszowych serwisach e-commerce/sklepach internetowych zjawisko to praktycznie nie istnieje ale już w dużych i popularnych sklepach jest wyraźnie zauważalne - zwłaszcza wśród produktów znanych producentów.

Manipulacja na zamówienie

Wnikliwym a szczególnie niedowierzającym czytelnikom polecam wyszukanie w google ofert pod hasłem “opinie sponsorowane” itp - znajdziemy linki do agencji oferujących publikacje sponsorowanych opinii produktowych. Znajdziemy także link do serwisu aukcyjnego, gdzie możemy określić budżet, cenę za opinię, czas trwania i inne szczegóły - przy odpowiedniej atrakcyjności zlecenia zostanie ono przyjęte i zrealizowane.

Jako ciekawostkę polecam obejrzenie jak wygląda taka “garażowa” dzialalność w Chinach.

Film przedstawia pomieszczenie z ok 10 tysiącami (!) urządzeń mobilnych obsługiwanych przez dwójkę ludzi, którzy za ich pomocą realizują takie sponsorowane kampanie - dodają opinie, facebookowe “lajki” i wpisy na różnych serwisach społecznościowych. 

Niestety jest to ciemna strona współczesnego marketingu - nie można z tym walczyć ale wystarczy mieć jego świadomość.

 

 

 

Agencja Marketingu Treści
autor

Agencja Marketingu Treści